Menurut Piaget, perkembangan bahasa dan kanak-kanak sentiasa berkait rapat dengan perkembangan mentalnya. Kanak-kanak mula belajar bercakap dalam lingkungan umur dua tahun iaitu penghujung tahap deria motor. Dari umur dua tahun hingga tujuh tahun, kanak-kanak memasuki tahap pemikiran praoperasi. Dalam lingkungan umur empat tahun kanak-kanak sudah mula pandai bercakap dengan petahnya dan boleh membentuk ayat, menggunakan tatabahasa yang betul dan boleh memahami percakapan orang lain. Mulai umur empat tahun ke atas perkembangan bahasa kanak-kanak menjadi lebih pesat.
Piaget juga menjelaskan kanak-kanak membina struktur pemikiran mereka dengan sendiri; bukan hanya daripada persekitaran sahaja.
Tahap Deria Motor (0 – 2 tahun)
· Kanak-kanak boleh memahami melalui deria.
· Tidak ada konsep kewujudan, contohnya mereka tidak berusaha mencari benda yang tidak dapat dilihat.
· Intelek yang sangat cepat tetapi keupayaan mental terhad kepada objek yang dapat dilihat.
Tahap Praoperasi (2 -7 tahun)
· Kanak-kanak mula memahami konsep konkrit.
· Mereka bersifat egosentrik, iaitu suka bermain dan sambil bermain bercakap seorang diri.
· Kanak-kanak pada tahap ini kurang berminat berinteraksi dengan orang lain.
· Tidak boleh berfikir secara abstrak.
· Kanak-kanak tidak boleh melakukan proses pengekalan.
· Belum ada proses pemikiran transformasi dan logik.
No comments:
Post a Comment